Het platte dak voorzien van zonnepanelen? Doen! Maar denk in het ontwerp zeker na over het veiligheidssysteem, zodat het dak begaanbaar blijft voor onderhoud. Uit onderzoek van Hogere Veiligheidskundige Tom Mulder (Vlutters Tools & Safety) blijkt dat nu veel te weinig gebeuren.

Op het moment dat een plat dak leeg is, heb je een groot gebied waar je veilig kan lopen. Maar als het vol ligt met panelen, verandert het hele veiligheidsaspect. Het wordt veel risicovoller. Wanneer een jaar later iemand dat dak op moet voor onderhoud - aan het dak zelf, aan technische units of aan de panelen - dan is er vaak geen vrije loopruimte meer, of zijn reeds bestaande veiligheidssystemen niet bereikbaar. Daar is simpelweg niet over nagedacht.

Valbeveiliging in ontwerpfase

Mulder komt deze kwesties veelvuldig tegen en maakte er tijdens zijn post-hbo opleiding hogere veiligheidskundige zijn afstudeeronderwerp van. “Een belangrijke theorie die ik heb gebruikt is een onderzoek van de TU Delft naar de levenscyclus van een gebouw en dus ook een dak. Dat onderzoek onderscheidt een fase van initiatief, ontwerp, realisatie, gebruik en sloop. Wat we nu zien gebeuren is: er worden zonnepanelen ontworpen en gerealiseerd. Ergens in de fase van realisatie of gebruik ziet men dat het dak eigenlijk niet zo veilig is. Het nadenken over de vraag hoe we het dak veilig gaan onderhouden moet dus naar voren, naar de ontwerpfase.”

Zorgplicht

Dat is ook hoe het nieuwe Bouwbesluit in elkaar steekt, vervolgt hij. “Dat je in het ontwerp van nieuwbouw gaat bedenken hoe je het onderhoud gaat doen. Maar bij een bestaand dak waar zonnepanelen op worden gelegd, geldt dat Bouwbesluit niet. Dus wordt er niet over nagedacht. Echter de zorgplicht is er niet minder om.”

Aandacht voor valgevaar in solarbranche

Bij een bestaand dak waar zonnepanelen op worden gelegd, geldt het Bouwbesluit niet. Hier zou meer aandacht voor moeten komen in de solarbranche. Niet alleen de rendabiliteit van het dak moet centraal staan, ook hoe het dak veilig onderhouden kan worden. Door de panelen door te schuiven naar de dakrand, creëer je in het midden van het dak vrije loopruimte. Dit moet al wel in de ontwerpfase besloten worden, achteraf gaat dit niet meer.

Zekerheid met KOMO Safety

Wat er onder meer moet gebeuren: “KOMO Safety, de kwaliteitsnormering over valbeveiliging zal omarmd en gepromoot moeten worden door de solarbranche. Hierdoor ontstaat de zekerheid van een veilig dak naar alle geldende wet- en regelgeving. Vooruitstrevende brancheorganisaties en leden daarvan, zullen dakveiligheid mee moeten nemen in het ontwerp. En ook de diverse opleidingsinstituten moeten hier echt wat mee gaan doen.”

Hulp aangeboden

Heeft u hulp nodig om een plan voor valbeveiligingvoorzieningen te ontwerpen? "Geen zorgen, ik help en adviseer u graag in de ontwerpfase!"

Deel dit bericht: